Värmdö Sjöscoutkår

Värmdö Sjöscoutkår har de senaste åren varit en av Sveriges största kårer med ca 400 medlemmar, i åldrar från 8 år och uppåt. Vi startade vår verksamhet 1981 och vi har aktiviteter både på sjön och i skogen. Mycket av scoutings verksamhet går ut på att lära känna sig själv och andra, samt att fungera och samarbeta i en större eller mindre grupp. Det gör vi oftast genom olika friluftsaktiviteter, som på hajker, vandringar, seglingar och paddlingsturer. Värmdö Sjöscoutkår är en av 40 scoutkårer inom Södertörns scoutdistrikt som ingår i Scouterna.

Under 2016 delades kåren och verksamheten på Ingarö med ca 140 medlemmar startade en ny kår under namnet Ingarö Sjöscoutkår.

Kårropet:

I scouterna brukar man ofta ropa rop. Det betyder att man tillsammans ropar en ramsa som talar om vilka man är. Det finns olika rop för avdelningen, för patrullen och till och med för hela kåren. Det här är vårt kårrop:

Värmdö scouter e på gång

ingen farled e för trång

Bland kobbar å skär

dit vindarna bär

Värmdös scouter har ni här!