INFO FRÅN KÅRUTBILDAREN

Välkommen!

Här hittar du snabbt information till de olika ledarskapsutbildningar från Scouternas Folkhögskola, och rekommendationer när vilken kurs lämpar sig bäst. S:ta Maria Scoutkår har budgeterat för att betala kursavgiften så att ledare och scouter ska få möjlighet att vidareutbildas.

Ni hitta all information på Scouternas Folkhögskolas hemsida och på sidan för Ledarskapsön, och högst upp till höger på den här sidan.

När ni vill gå en utbildning prata med Ansvarig Ledare alternativt med Kårutbildaren.

/Kårutbildare

Utbildningarna nedan vill kåren fokusera extra på, det finns många fler.

Trygga Möten – är obligatorisk för alla scoutledare sedan 2013.

Leda Scouting – Scouternas grundläggande ledarutbildning och finns i två varianter.
Leda scouting: 12 tim. Ger möjlighet till att ”göra”scouting.”
Leda scouting i korthet: 6 tim. Ger möjlighet till att förstå scouting.”
Målgrupp: Nya ledare eller andra i rörelsen som vill lära sig om
Scouternas program.

Leda Avdelning – Utbildningen för dig som genomfört Leda Scouting och nu vill bygga vidare.
Målgrupp: Ledare som tar eller önskar ta ett större ansvar för planering och ledarteam
Omfattning: 32 tim

Leda Patrull – Utbildning och Äventyr med jämnåriga kamrater i en patrull, där får möjligheten att utveckla ditt ledarskap, och ta med dig många idéer och erfarenheter hem till Skogsluffarna.
Målgrupp: 2:a och 3:e års Skeppare (Äventyrare)