Bli scout i Värmdö Sjöscoutkår!

På den här sidan kan du ställa dig i kö till Värmdö Sjöscoutkår.

I Scouterna hittar du både utmaningar och nya kompisar, oavsett var du bor eller hur du gammal du är. Här kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen. Och du är självklart med och bestämmer vad vi ska hitta på.

För att gå med i vår scoutkår kan du göra en intresseanmälan som skickas direkt till vårt medlemsregister. Vi påbörjar antagningsprocessen i mars-april varje år så anmäl er i god tid så att vi hinner se anmälan. Det kan även vara så att vi hör av oss under terminerna för att plats i någon avdelning finns. Se till att hålla utkik i inkorgen! Antalet scouter som kåren kan ta emot varierar beroende på hur många aktiva ledare avdelningarna har. Barn vars föräldrar eller annan närstående kan bli ledare får förtur i kölistan.

Kåren är beroende av ideella insatser för att kunna bedriva bra scoutverksamhet. Kårens ledare har fullt upp med att bedriva scoutverksamhet. De kan därför inte hinna med att t.ex. underhålla hus och båtar också. Därför är din insats som förälder viktig! Det kan handla om allt från att koka kaffe på ett föräldramöte till att vara sammankallande för husgruppen och allt däremellan. Det är bara du som vet vad du kan bidra med i form av kunskap och tid. Alla kan helt säkert bidra med något. Precis som fotboll- eller innebandyklubben har krav på att föräldrarna ställer upp några gånger om året så måste vi ställa samma krav på scouternas föräldrar.

Scouterna gör unga redo för livet

I Scouterna kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen. I Scouterna kan vi hitta på nästan vad som helst, från att leka nya lekar och bygga kojor i skogen som man kan sova i, till att pyssla, segla och laga mat.

Du lär dig något nytt nästan varje dag i Scouterna, det är alltid roliga saker men ibland är de också väldigt bra att kunna. Som att tälja med kniv eller lägga bandage på någon som gjort sig illa. Men till skillnad från hur man gör i skolan läser vi inga böcker om knivar och bandage, vi lär oss genom att göra, genom att prova på allt på riktigt istället. Mer information om scouterna hittar ni här.

Värmdö sjöscoutkår med scoutstuga i Ålstäket

Värmdö Sjöscoutkår en av Sveriges större kårer med våra ca 300 medlemmar, i alla åldrar från 8 år och uppåt. Vi startade vår verksamhet 1981 och vi har aktiviteter både på sjön och i skogen. Mycket av vår verksamhet går ut på att lära känna sig själv och andra, samt att fungera och samarbeta i en större eller mindre grupp. Det gör vi oftast genom olika friluftsaktiviteter, som på hajker, vandringar, seglingar och paddlingsturer. Mer information om kåren hittar ni här.

Engagerade föräldrar är viktiga för verksamheten

Innan vi går vidare vill vi berätta lite om en viktig förutsättning för vår verksamhet. Värmdö Sjöscoutkår är en ideell organisation vars verksamhet bedrivs av engagerade föräldrar.

Kårens tumregel för oss föräldrar kallar vi 3:3:3.

• Föräldrar kommer att bidra med ca 3 dagar per termin, (arbetsdagar sker ofta lördagar kl. 9-15 / 18-20 kvällar för husfix, båtfix, materialvård, vård efter hajk/läger om ditt barn deltar. Dessa anslås på hemsidan ca 1 år i förväg).
  • Styrelseledamöter och suppleanter kommer att bidra med minst 3 timmar per månad, (styrelsemöten, chatt, mejl, uppföljning, gemensam kickoff för terminsplanering)
  • Ledare kommer att bidra med ca 3 timmar per vecka, (planera och genomföra möten, planera och genomföra hajker och läger, gemensam kickoff för terminsplanering. Eftersom vi är flera ledare behöver man dock inte vara med varje vecka)

Bli Ledare

De som engagerar sig som ledare ansvarar för att planera och leda aktiviteter med scouterna. Detta omfattar dels de veckovis återkommande mötena, dels de olika hajker och andra arrangemang som sker i scouternas regi. Ett ledarengagemang kräver att man genomgår en grundutbildning i att leda scouting, samt att man genomgår utbildningen Trygga Möten, vilken syftar till att skapa en trygg miljö för scouterna. Utöver dessa utbildningar tar en scoutledarroll normalt 3 timmar per vecka i anspråk. Ju fler som engagerar sig som ledare per avdelning, desto mindre blir arbetsbördan för envar.

Mer om att leda Scouting? – testa delar av Kursen Leda Scouting

De som inte har möjlighet att engagera sig som ledare men ändå vill ha barn på scouterna hjälper till med att ta ansvar för att scoutstugan, båtar, kanoter och övrig materiel hålls i användbart skick. Det gör man genom engagemang i husgrupp, båtgrupp och olika materialgrupper. Att ha sitt barn på scouterna innebär att man anmäler sig och ställer upp vid till exempel de fixardagar som anordnas och fungera som ren arbetskraft för enkelt manuellt arbete som planerats av de olika ansvarsgrupperna. Planen och datum/tider för de närmaste två (2) åren finns på vår hemsida. Ju fler som engagerar sig desto mindre tid behöver var och en lägga, och desto roligare och enklare blir barnens upplevelse av scouting.

Har ni frågor är ni välkomna att kontakta oss:

Cajsa Kåverud
bli.scout@varmdoscout.se