Scouterna har scouthögtider som man firar lite extra under året. Dessa är World Thinking Day, Sankt Georgsdagen och Scouternas fredsdag.

World Thinking Day

Den 22 februari, World Thinking Day, firas av scouter världen över som en scoutdag. Temat för dagen varierar från år till år och utgår från FN:s milleniemål.

Scoutrörelsens grundare Lord Baden-Powell liksom hans hustru Olave (som gjorde en stor insats för flickscoutrörelsen) firade bägge sina födelsedagar 22 februari.

World Thinking Day är ett tillfälle för oss alla att lära oss mer om våra scoutvänner runt om i världen, att utforska våra likheter och olikheter samt fokusera på några av de länder som behöver lite extra hjälp.

Sankt Georgsdagen

Den 23 april firas Sankt Georgsdagen över hela världen och runtom hela Sverige samlas scouter för att minnas den tappre riddaren och sedermera helgonet Sankt Georg.

Många kårer passar på att ha aktiviteter, ofta läser man legenden om Sankt Georg och draken, arrangerar en fest eller ett evenemang.

Historien om Sankt Georg

Sankt Georg, i Sverige även kallad Sankt Göran, Sankt Jörgen och Sankt Örjan, var en riddare som levde på 200- och 300-talen. Man vet inte så mycket om hans liv, men han föddes i nuvarande Turkiet och tjänade som officer i armén. Det sägs att han lyckades omvända kejsarinnan Alexandra till kristendomen och att han därefter blev gripen, torterad och död3ad på order av kejsaren.

Legenden säger att Sankt Georg vid ett tillfälle räddade en stad och dess prinsessa från en våldsam och hotfull drake. Besöker man Stockholm kan man se en staty av Bernt Notke som heter Sankt Göran och draken.

Legenden om St Göran och Draken

Invånarna i staden Selene var drabbade av något fruktansvärt. En stor och hotfull drake bodde i en närliggande sjö. Draken tvingade befolkningen att ge honom två får varje dag att äta. Om folket inte gjorde som han befallde tog han livet av människor och åt dem istället. Så småningom fick man ont om får i staden, eftersom nästan alla hade offrats åt draken. Man gav därför draken ett får om dagen och därutöver en människa istället för det andra fåret. För att bestämma vem som skulle offras drog invånarna i Selene lott.

En dag ville det sig inte bättre än att kungen av Selenes dotter drog lotten och skulle ges som mat åt draken. Kungen blev så klart förtvivlad och bad till folket att han skulle få köpa sin dotter fri med guld och silver, men människorna sade nej. Eftersom de hade offrat sina barn och kungen hade godkänt drakens krav skulle även hans barn offras. I annat fall hotade befolkningen med att bränna kungen. Prinsessan klädde sig därför i fina kläder och guldkrona på huvudet. Hon gick ned till sjön och inväntade att draken skulle komma.

Bäst som prinsessan stod vid sjön kom riddaren Göran ridande förbi. Han fick se prinsessan, nedstämd och ensam. Riddaren frågade prinsessan vad som stod på och hon berättade att hon skulle offras till den grymma draken. Göran lovade att rädda prinsessan och i samma ögonblick steg draken ur sjön, vred och arg. Riddaren satte sin häst i full galopp och spetsade draken med sitt vassa spjut. Draken föll till marken, sårad men levande. Göran uppmanade prinsessan att binda sitt bälte kring drakens hals och så gjorde hon. I bältet leddes draken till staden och stadsborna blev utom sig av rädsla när de såg draken komma. Då förklarade riddaren att ingen skulle behöva vara rädd och dräpte den sedan. Därefter levde de i frid från den hemska draken. Detta är legenden om St Göran och draken som sedemera blev scouternas skyddshelgon St Georg och än idag firar vi denna dag över hela Sverige.

Scouternas fredsdag

21 september varje år firar vi Scouternas fredsdag.

Dagen är också FN:s officiella fredsdag och firas samma dag som generalförsamlingen har sitt första sammanträde för säsongen.

Vi verkar för fred på Scouternas fredsdag

Fredsdagen kan manifesteras på så sätt att alla scouter på orten, från alla scoutförbund, träffas på torget eller på annat lämpligt ställe och visar att scoutrörelsen lär känna varandra och verkar för fred. Scouterna finns i hela världen. Vi är alla olika men ändå lika.

Programmet kan variera, med sång och musik, fredståg, uppläsning eller uppträdanden. Dagen kan också högtidlighållas med en ceremoni i kåren eller avdelningen.

100 % scout

På Scouternas fredsdag har Scouterna här i Sverige en kampanj som kallas 100 % scout. Kampanjen går ut på att visa att man är scout i skolan, på jobbet eller på andra platser. Läs mer om 100 % scout på vår andra sajt Scoutservice.