Scoutdräkten

När scoutrörelsen startade i början av 1900-talet infördes scoutdräkten av flera anledningar. Vanliga kläder var vid den tiden inte lämpliga för rörliga lekar och friluftsliv. Scoutrörelsens grundare, Lord Robert Baden-Powell menade också att en enhetlig dräkt minskar skillnader som kan finnas mellan olika sociala grupperingar i samhället.

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta med märken, T-shirt eller piké och till det scouthalsduk med sölja. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Köp scoutdräkten

Som Spårarscout ordnar vanligtvis ledarna på avdelningen så att du kan köpa din första scoutskjorta med 5 st märken, halsduk och sölja. Grundpaketet kostar 440 Kr.

Du kan köpa scoutdräkten, scoutmärken, andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar i Scouternas egen shop. Kolla gärna med kåren eller avdelningen innan du handlar, eftersom det ibland görs gemensamma beställningar.

Märkesordning

Märkena har bestämda platser på scoutskjortan. Du kan se hur de skall sitta i märkesordningen nedan.

[bifogade-filer]