Kårens båtmotorer

Det finns två olika typer av utombordsmotorer: 2-taktsmotorer & 4-taktsmotorer. Kåren har båda sorterna. I en 2-taktsmotor har man oljeblandad bensin. I en 4-taktsmotor har man INTE oljeblandad bensin. Om man häller 4-taktsbensin i en 2-taktsmotor så får den ingen smörjning och motorn kommer skära.

Alla motorer i kåren kommer i fortsättningen vara färgmärkta med grön eller röd prick. Har motorn en röd prick ska man tanka från en röd bensindunk (2-takts) och har motorn en grön prick ska man tanka från en grön bensindunk (4-takts). All tankning ska ske med särskild gul tratt från FloTool. Ta med spilldunk att hälla slatten i (häll inte ut i naturen!).

Vi ska enbart använda miljövänlig bensin från röda och gröna dunkar (finns att köpa på Shell i Ålstäket tex). Vi ska INTE köpa bensin från pump.

Olja som finns i 4-taktsmotorer byts bara vid oljaservicen, eftersom den inte förbrukas utan blir bara smutsig.

Slangar som går mellan tank och motor är envägs och måste sättas fast på ett visst sätt. Detta ska också märkas upp på något vis.

Om en motor inte fungerar så se till att kårens båtmotoransvarig Staffan Beck (070-855 63 71 eller info@beckab.se) får reda på det. Förslag finns om att vi märker upp motorerna med 1, 2, 3 osv, för att enkelt kunna berätta för Staffan vilken motor som är trasig.

Bensin är en kostnad som kåren står för gemensamt.